12 Aralık 2014 Cuma

Reggio'da Çevre Hazırlama ve Oyun Materyalleri


Reggio'da Çevre 3. öğretmen, çocuğun öğrenme sürecinde en etkili faktörlerden biri olarak görülüyor. Çevreyi hazırlama ise bu nedenle çok önemli. Çünkü "Çevre" sayesinde çocuğun merakı teşvik ediliyor. Çocuğun fikir, değer, ürün, çözüm üretmesine ve bilgiyi kendisi yapılandırmasına olanak tanınıyor. Böylece çocuk iç motivasyonuyla kendisi kendi ilgi alanı üzerinde durarak, oynayarak ve keşfederek öğrenme sürecini gerçekleştirmiş oluyor. Ve bu sayede kalıcı bilgi ediniyor.

Materyaller ile onların görünür ve istenen anda kullanılabilir olması "Çevre" hazırlamanın bir parçası. Sosyal ilişkiler, kurulan bağlar, sorular, sohbetler, farklı yapıdaki mekanlara geziler, ortamın sosyal ve mekânsal atmosferi, çocuğun bilgi edinebileceği uzman mekanizmalar ve benzeri konular Çevre oluşturmada diğer ayaklar olarak karşımıza çıkıyor. Hepsini aynı anda dikkatle ele almak Çevre hazırlama aşamasında önemli. Çünkü bütünsel yaklaşımla hazırlanan çevrede çocuklar öğrenme sürecini daha verimli geçirebiliyorlar ve ürettikleri her fikir, bilgi, değer, ürün, çözüm hazırlanan bu çevre aracılığıyla görünür hale gelmiş oluyor. Çocuğun öğrendiğini bu sayede anlayabiliyoruz.

Reggio Emilia Yaklaşımı'nda sınırlandırılmamış, kalıplaşmamış, çocuğun belli kurallara göre oynaması için talimatların olmadığı, aksine istediği şekilde oynamaya kendinin karar verebileceği, çocuğun hayal gücünü kışkırtan materyaller karşımıza çıkıyor. Çocuğun oynamak için kimseden izin ya da yönerge almak durumunda olmadığını görüyoruz. İstediği materyalleri/oyuncakları alarak istediği gibi oynayabiliyor, istediği kadar süre boyunca inceleyebiliyor, keşfedebiliyor, projelerinde kullanabiliyor. Tamamen çocuğun yaratıcılığına ve araç-gereçleri kullanım kabiliyetine güveniliyor.


Çocukların hayal gücü ve yaratıcılığını ortaya çıkarmak, onların kendi oyuncaklarını üretebilmesini sağlamak amacıyla daha az müdahale edilmiş, yapılandırılmamış, özellikle de doğal materyaller tercih ediliyor Reggio'da.



* Doğal Malzemeler
Dallar
Yapraklar
Taşlar
Kum
Toprak
Kütük
Kozalaklar
Tohumlar
Ağaç kabukları
Odun parçaları
Deniz kabukları
Deniz süngerleri
Yosun parçaları
Kuş tüyleri
Meyveler
Sebzeler vb.

* Kağıt çeşitleri
Farklı renklerde
Farklı boyutlarda
Farklı dokularda
Farklı kesilmiş
Gazete
Dergi çeşitleri
Resim Defterleri

* Boyalar çocukların erişebileceği raflarda *
* Boya çeşitleri
Kurşun kalem çeşitleri (kalın-ince, sert-yumuşak vb.)
Kuru boyalar
Sulu boyalar
Fırça çeşitleri
Sünger çeşitleri
Pastel boyalar
Keçeli kalemler
Farklı tonlarda hazırlanmış boyalar - çocuklar isim koyuyorlar



* Kumaş çeşitleri
* İp çeşitleri
* Kurdeleler

* Kostümler


* Yapı tahtaları



* Plastik çeşitleri


* Kil
Şekillendiriciler
Merdane
* Hamur




Reggio Emilia RE MIDA Geri Dönüşüm Merkezi'nden bir görünüm

* Geri Dönüşüm Malzemeleri
Kutular
Kablolar
Vidalar
Dübeller
Contalar
Borular
Şişe kapakları
Tahta parçaları
Plastik şişeler
Küçük renkli şişeler
Mandallar
Kağıt bardaklar
Plastik bardaklar
Plastik çatal kaşık tabaklar
Yumurtalıklar
Karton rulolar
Koliler
Çubuk tahtalar
Fısfıslar
Krem kutuları
Sıvı sabun uçları, şişeleri
Askılar
Taraklar
Huniler
Boş makaralar vb.


Öğretmenler ve çocuklar materyallere ihtiyaçları oldukça Re Mida'dan gelip ücretsiz temin edebiliyorlar.



* Fotoğraf Makineleri

Fotoğraf makineleri, çocuğun dünyayı nasıl gördüğünü bir nebze olsun anlayabilmemiz için çok önemli araçlardan biri. Çocuğun 100 dilinden biri...


* Çiçekler
* Vazolar
* Hasır sepetler
* Metal kaseler
* Mıknatıs
* Baharatlar
* Baklagiller
* Makarna çeşitleri
* Boncuk çeşitleri


* Aynalar
* Aynalı masalar





* Büyüteçler
* Mikroskoplar
* Yerküreler
* Işıklar
Karanlıkta görünebilen fosforlu ışıklarla yapılmış kostümler


*El fenerleri



* Projeksiyon
* Bilgisayar




* Tepegöz

Çocuklar doğal materyallerle de diğerleri gibi ışık altında ve gölgeleriyle oynayabiliyorlar.


* Işıklı masa



Çocuklar ve öğretmenler ışıklı masada beraber örüntü yaparken


* Gölge


Kostümüyle gölge oyunu oynayan bir çocuk
Çocuklar gölgeyle oynarken kendilerini oldukça özgür hissediyorlar.
Ayrıca gölgeyle ilgili çok güzel sorular ve projeler çıkıyor.


*** Atölye'den bir görünüm ***

* Kırtasiye Malz. 
Makas
Bant
Yapıştırıcı
Silgi
Metal ataç
Yaylar
Teller vb.


Mekanı düzenli tutmak ve dokümantasyon ürünlerini saklamak amacıyla öneriler

* Raflar
* Dolaplar
* Çekmeceler
* Çeşitli boylarda sandalye - masalar

* Kitaplar
* Zeka oyunları
* Bitkiler



Çevre hazırlanırken çocukların incelemesi için doğal materyaller ve inceleme aracı aynı masaya konabiliyor. Bu sayede çocukların merakları körükleniyor. O materyalleri tanımak için onunla oynamaya başlıyorlar. Ve dahası, herhangi bir materyali tanımak için araç kullanımını da öğrenmiş oluyorlar.

Çok çeşitli materyaller aynı anda kullanılabiliyor. Çocuklar hayatı keşfetmek için oyunlarına istedikleri tüm materyalleri ekleyebiliyorlar. Elbette ki sonra onları yerlerine koymak kendi görevleri.



Küçücük değişikliklerle mekanın atmosferini değiştirmek mümkün.
Örneğin aynalar, renkli kumaşlar ve ışıklar, minderlerle küçücük ama sıcacık, ilham veren bir mekan oluşturulabilir. Çocuklar bu mekanda oynamayı seveceği gibi, çeşitli masallar anlatabilir, mekanın resmini çizmek isteyebilir, bu huzurlu ortamda kitap okumak isteyebilir, hatta çadırımsı bir alan olursa uyumak isteyebilir... 
Küçücük rengarenk mutlu bir ev gibi...

Reggio okullarının bahçelerinde ağaçlar, yerlerde çocukların oynayabilmesi, üzerinden yürüyüp, atlayıp zıplayabilmesi için pek çok kütük, doğal malzemelerden -tahta, ip vb.- tırmanma mekanizmaları, çocukların içinden geçebileceği büyüklükte borular, bazen köprüler vs. bulunuyor. 
Yani doğada keşifler ve kaba motor gelişimi ön planda bahçelerde.
Bitki büyütme ise sınıflarda yapılıyor. Sınıftaki bitkilerin yanında çocukların su vermeleri için vazolarla ya da sürahilerle su bulunuyor.
Çok su verirlerse ya da yeterince su vermezlerse bitki ölüyor. Bu durum Reggio sohbeti başlatmak için bir fırsata dönüşüyor. Daha sonra bunun üzerine proje(ler) gelişebiliyor.
SONUÇ değil, SÜREÇ önemli ya...

Hangi bitkinin ne kadar suya ihtiyacı olduğunu kendileri gözlemleyerek öğreniyorlar. 
Örneğin bu gözlemleri sonrasında bitkilerin birbirlerine ne kadar benzeseler de aslında birebir aynı olmadıklarını, eşit şartlarda büyümeyeceklerini görebiliyorlar.
Kimisi gölgeyi seviyor, kimisi güneşi...
Kimisi daha fazla su istiyor, kimisi daha az...
Bu bilgileri kendileri yapılandırıyorlar, öğretmen anlatmıyor.
Daha sonra bu bilgiyi doğadaki her şeye uyarlayabiliyorlar.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...